Rozwój motoryzacji polega nie tylko na zwiększaniu mocy pojazdów, ale również na poprawie bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Wiele udoskonaleń w tej kwestii najpierw pojawia się w samochodach sportowych, a dopiero później w użytkowych. Kierunek zmian bywa jednak też odwrotny. Warto nieco bliżej przyjrzeć się, jak rozwijają się systemy bezpieczeństwa w samochodach.
Sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach
Wiele systemów samochodowych, które dzisiaj uważane są za coś oczywistego, pierwotnie wykorzystywano jedynie w autach sportowych. Niemniej jednak najskuteczniejsze rozwiązania zwykle dość szybko pojawiają się w samochodach osobowych. Najpowszechniej stosowane dziś sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach drogowych to:
- pasy bezpieczeństwa – tradycyjne pasy samochodowe pojawiły się w autach drogowych mniej więcej w tym samym momencie, co w pojazdach sportowych. Jednak kilku punktowe pasy wykorzystywane do zapinania dzieci pochodzą właśnie z aut sportowych. Są one niezbędne kierowcom sportowym, narażonym na olbrzymie przeciążenia. Dziecko w zwyczajnym samochodzie, przy umiarkowanej prędkości, z powodu słabości mięśni i szkieletu, odczuwa przeciążenia niemal tak mocne, jak kierowca samochodu sportowego.
- foteliki dziecięce – nie tylko pasy do zapinania dzieci, ale całe foteliki dziecięce powstały w oparciu o sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach. Chodzi o konstrukcję fotela, który z każdej strony blisko przylega do ciała dziecka tak, jak fotel bolidu do ciała kierowcy.
- części samochodowe z włókna węglowego – z tego materiału powstają głównie części układu hamulcowego. Włókno węglowe charakteryzuje się odpornością na wysokie temperatury, co zapewnia skuteczność hamulców nawet przy częstym i gwałtownym naciskaniu pedału.
Systemy aut osobowych w samochodach sportowych
Niektóre wykorzystywane dziś w bolidach i autach rajdowych sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach miały swój początek w autach drogowych. Tak jest choćby z większością systemów elektronicznych, takich jak kontrola trakcji czy startu. Systemy te mają zwiększać bezpieczeństwo na drogach, co zresztą całkiem nieźle im wychodzi. Systemy elektroniczne czasami są wykorzystywane w samochodach sportowych, choć ich zastosowanie jest tam ograniczone. Z założenia bowiem kierowca powinien sobie radzić na trasie samodzielnie.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o pasach samochodowych. Z pewnością dzisiaj niektóre z nich należą do sportowych systemów bezpieczeństwa w samochodach. Jak już jednak wspomniano, sportowe pochodzenie pasów można przypisać jedynie modelom wielopunktowym. Klasyczne pasy 3-punktowe najpierw pojawiły się w autach drogowych. Już w latach 50 po drogach poruszały się pierwsze pojazdy, które były w nie wyposażone. Natomiast w sporcie pasy pojawiły się dopiero w 1972 roku, kiedy to nałożono obowiązek ich zapinania na kierowców Formuły 1.