Sprzęgło jest jednym z tych podzespołów, które nie mogą działać sprawnie jedynie częściowo. Musi być ono absolutnie niezawodne, jeżeli jazda ma być bezpieczna. Jednym z problemów dotyczących sprzęgła jest jego zapowietrzenie. Sprawia ono, ze pedał sprzęgła odmawia posłuszeństwa, a tym samym jazda staje się niekomfortowa i niebezpieczna. Podpowiadamy, jak rozpoznać objawy zapowietrzonego sprzęgła oraz jak zainterweniować w przypadku wystąpienia tego problemu.
Na czym polega problem zapowietrzenia sprzęgła?
Obecnie stosowane sprzęgła to w większości przypadków elementy hydrauliczne, a więc wypełnione płynem. Dla odpowiedniej sprawności układu hydraulicznego niezbędna jest właściwa konsystencja płynu. Kiedy natomiast do płynu dostaje się powietrze, traci on właściwą konsystencję, przez co nie jest już w stanie pracować płynnie. Pęcherzyki powietrza blokują ruch poszczególnych elementów, co upośledza pracę całego podzespołu. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż przeważnie sprzęgło pracuje dzięki płynowi hamulcowemu – nie jest konieczny zakup żadnego specjalnego preparatu, dedykowanemu układowi hydraulicznemu sprzęgła.
Objawy powietrza w sprzęgle hydraulicznym
Niektóre objawy zapowietrzenia sprzęgła są niespecyficzne i mogą oznaczać rozmaite problemy związane z tym podzespołem. Niemniej jednak współwystępowanie pewnych objawów sprawia, iż z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że problem tkwi właśnie w zapowietrzeniu sprzęgła. Sygnałem, który powinien dać kierowcy do myślenia, jest brak płynności w pracy pedału sprzęgła. Problem polega na tym, iż po wciśnięciu pedał bardzo powoli wraca do pozycji wyjściowej. Kolejny problem to trudności w przełączaniu biegów. Jest to wynik niewłaściwego rozłączania sprzęgła. Oczywiście brak możliwości płynnego przerzucania biegów toi podstawowy objaw widoczny przy niemal wszystkich awariach tego podzespołu. Niemniej jednak w połączeniu z brakiem odskakiwania pedału objaw ten sugeruje, iż problem tkwi w hydraulice sprzęgła.
Jak poradzić sobie z zapowietrzeniem sprzęgła?
Zapowietrzenie sprzęgła to problem, którego nie można bagatelizować. Jeżeli sprzęgło jest już stare i mocno wyeksploatowane, można rozważyć jego wymianę. Sklep z tanimi sprzęgłami często oferuje te podzespoły w cenach, które nie rujnują portfela. Niemniej jednak, sprzęgło należy do najdroższych podzespołów samochodowych, więc jeśli można je uratować, warto spróbować. Zalecamy podjąć próbę odpowietrzenia sprzęgła, gdyż jest to prosta czynność, którą swobodnie można wykonać samodzielnie. W razie jakichkolwiek wątpliwości zalecamy jednak skorzystanie z usług fachowca.