Volvo do tej pory wypuściło dwa seryjnie produkowane pojazdy z oznaczeniem XC. Mowa tu o Volvo XC 90, który jest pierwszym modelem klasy SUV w historii marki oraz XC 60, czyli nieco nowszy samochód z tego samego segmentu.
Volvo XC 90
Volvo XC 90 to niezwykle istotny model dla szwedzkiego koncernu. Jego produkcja rozpoczęła się w 2002 roku. Największym rynkiem zbytu dla XC 90 jest rynek amerykański, gdzie auto w 2002 roku zostało po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Samochód od momentu debiutu skazany był na sukces sprzedażowy. Do końca 2005 roku z salonów wyjechało 86 tysięcy egzemplarzy, co wówczas stanowiło najlepiej sprzedający się samochód szwedzkiego koncernu.
Zarówno stylistyka jak i wykończenie wnętrza samochodu pomimo upływu 10 lat od momentu premiery stoją na najwyższym poziomie. Auto nie wygląda masywnie, ani przestarzale przez co dobrze świadczy o szwedzkich inżynierach. Gabaryty samochodu znajdują realne odzwierciedlenie we wnętrzu. Miejsca jest wystarczająco dla każdego – nawet dla osób podróżujących na trzecim rzędzie siedzeń. Z racji, że marka Volvo to synonim luksusu z tyłu zagłówków kierowcy i pasażera można znaleźć wyświetlacze LCD, które w połączeniu z systemem audio-video zapewnią komfortową podróż przez setki kilometrów.
Kolejnym plusem modelu XC 90 jest doskonałe wyciszenie wnętrza pojazdu, co charakteryzuje zdecydowaną większość szwedzkich pojazdów. Nawet uruchomienie zimnego silnika diesla nie będzie wiązało się z nieprzyjemnymi dźwiękami dopływającymi do kabiny pasażerskiej. Samochód dostępny jest w sześciu wersjach napędowych – pięciu benzynowych i jednej diesla. Auto zasilane olejem napędowym od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,5 sekundy, a maksymalna prędkość jaką jest w stanie rozwinąć wynosi 190 km/h. Uśrednione spalanie w cyklu mieszanym wynosi to ok. 11 litrów, a cena takiego modelu to niecałe 270 tys. złotych.
Volvo XC 60
Volvo XC 60 to jedno z najchętniej kupowanych aut klasy SUV w Europie. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w roku 2008 i jeszcze w tym samym roku trafił do sprzedaży, również w Polsce. Rozmiarami model XC 60 nawiązuje do BMW X3 oraz Mercedesa GLK i to właśnie te dwa niemieckie pojazdy są główną konkurencją Volvo XC 60. Volvo prezentuje się o wiele lepiej od konkurencji nie tylko jeżeli chodzi o pułap cenowy, ale również w wielu innych aspektach.
Pomimo terenowej sylwetki pojazdu, auto nie najlepiej sprawdza się w tej roli. Doskonałym środowiskiem Volvo XC 60 są długie, komfortowe podróże. Liczne systemy bezpieczeństwa oraz niezwykle wygodne, przestronne wnętrze sprawia, że autem chce się pokonywać kolejne kilometry. Przestrzeń bagażowa w standardzie wynosi 495 litrów, a po złożeniu rzędu tylnych siedzeń zwiększa się do pokaźnych rozmiarów z rzędu 1455 litrów. Jak na SUV-a przystało umożliwi nam to sprawne przewiezienie np. lodówki.
W zestawieniu z naprawdę dobrymi jednostkami napędowymi Volvo XC 60 wypada doskonale. Na szczególną uwagę zasługuje dwulitrowy, benzynowy motor wspomagany turbosprężarką, którego moc wynosi 240 KM. Sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów jaką otrzymujemy w standardzie umożliwia sprawną zmianę przełożeń. Maksymalna prędkość Volvo XC 60 wyposażonego we wspomniany silnik wynosi 210 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest możliwe w czasie około 8 sekund.
Volvo XC 70
Volvo XC 70 to terenowa odmiana modelu V70. W 2007 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja tego popularnego samochodu o nadwoziu typu kombi. Samochód swój terenowy charakter zawdzięcza w dużej mierze dzięki zwiększonemu prześwitowi, który w porównaniu do standardowej wersji został powiększony o 10 centymetrów oraz dzięki dołożeniu akcesoriów typowych dla klasy pojazdów SUV czyli masywnych zderzaków, które wykończono w kolorze aluminium, relingów dachowych oraz szerokich, plastikowych listw w kolorze czarnym. Gdyby nie typowa dla samochodów kombi pionowa pokrywa bagażnika Volvo XC 70 spokojnie mogłoby startować w segmencie samochodowym premium.
Samochody szwedzkiego koncernu łączone są z prestiżem, przez co również Volvo XC 70 skierowane jest raczej dla zamożnych klientów. Najtańsza wersja Kinetic z dwulitrowym silnikiem diesla generującym moc z rzędu 163 KM stanowi wydatek z rzędu 159 000 złotych. Samochód dostępny jest w czterech wersjach wyposażeniowych – Kinetic, Momentum, Summum i OCEAN RACE. Dla klientów przygotowano cztery różne silniki – jeden benzynowy o pojemności trzech litrów i mocy 304 KM i trzy wysokoprężne 2.0 163 KM, 2.4 164 KM oraz 2.4 215 KM. Samochód stanowi idealną ofertę dla osób aktywnych, ceniących komfort podróżowania. Volvo XC 70 powinno być również dobrą opcją dla zamożnych rodzin – również ze względu na liczne systemy bezpieczeństwa, których w autach szwedzkiego koncernu nie brak.
Volvo XC – opinie
Wszystkie modele oznaczone symbolem XC odniosły sukcesy w poszczególnych segmentach samochodowych. Auta te charakteryzują się ogromnym komfortem, wysoką jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz bogatymi systemami bezpieczeństwa, które powinny uspokoić nawet najbardziej nerwowe osoby. Spory sukces odniosło Volvo XC 90, które jest niezwykle często wybieraną opcją w Stanach Zjednoczonych. Niestety w większości przypadków za prestiżem i bezpieczeństwem idzie wysoka cena, przez co modele XC przeznaczone są dla zamożniejszej grupy klientów.